Ik heb het begrepenClose

Deze website maakt gebruik van cookies voor analyse, gepersonaliseerde inhoud en advertenties. Meer weten

De onverslijtbare lamp, een zakelijke ramp?

Waar gloeilampen vorige eeuw nog een typische levensduur van 1000 uren meekregen, rekenen we voor spaarlampen vandaag al vlug op het tienvoudige. TL-buizen kunnen eveneens enkele tienduizenden uren mee. En met hun levensduur van 50.000 uren of meer zijn ledlampen zo mogelijk ‘nog slechter verslijtbaar’.

Hoe valt er in de lampenbusiness straks überhaupt nog iets te verdienen als die trend zich doorzet en er binnenkort dus nagenoeg nooit meer lampen vervangen moeten worden? ‘Socket saturation’ is het fenomeen gaan heten, waarbij het commerciële succes van duurzame (led)lampen de lampenverkoop in zijn geheel doet slabakken.

Kun je een lampenfabriek draaiende houden als je lampen ‘een eeuwigheid’ meegaan? Een pasklaar antwoord om die terugval in de lampenverkoop op te vangen is er nog altijd niet, zo moest ook de Canadese auteur en journalist J.B. MacKinnon onlangs vaststellen: voor lampen die lang blijven branden blijft het zoeken naar een solide en aantrekkelijk businessmodel, ook al zie je in de marge van de lichtbusiness trends opduiken die misschien toch enigszins die richting uitgaan…

Trend 1: licht als een service

’Straks koop je geen Miele meer maar wasbeurten’ kopte een grote krant onlangs in de – nieuwe? – rubriek ‘circulaire economie’. ‘Waarom Philips geen lampen meer verkoopt’ past in datzelfde rijtje. MacKinnon geeft het voorbeeld van het Ierse bedrijf UrbanVolt dat horecazaken, winkelcentra enz. licht aanbiedt als een service. Grofweg gaat dat als volgt: UrbanVolt komt gratis alle lichtpunten met kwaliteitsleds uitrusten én neemt vijf jaar lang alle onderhoudskosten voor zijn rekening, in ruil voor – eveneens vijf jaar lang – een procentje van de mooie besparing die zo wordt gegenereerd op de energiefactuur van de horecazaak of het winkelcentrum in kwestie.

Trend 2: leds in nuttige gadgets

Een tweede trend die een zakelijke mouw probeert te passen aan de almaar langere levensduur van lampen, wordt ‘gadgetization’ genoemd. Het centrale idee daarbij is dat je niet langer de lampjes op zich verkoopt, maar de leds in hebbedingen verwerkt die die op de ene of de andere manier een bijkomende toegevoegde waarde bieden.

Voorbeelden daarvan zijn de leds in veiligheidssetjes voor fietsers, in ‘sfeerpacks’ voor de kinderkamer enzovoort. Bijkomende commerciële troef van deze aanpak: net als voor hun smartphones of hun digitale TV’s, zullen consumenten voor dit soort lichtoplossingen (wel nog) om de zoveel maanden een upgrade willen. Onder meer in de Verenigde Staten dit een belangrijk model waarmee ‘lichtaanbieders’ de levensduur van lampen toch weer binnen commercieel interessante perken krijgen.

Is jouw spaar-, led- of buislamp aan het eind van haar Latijn? Breng ze naar het recyclagepark of naar je lokale RecyclePunt.

 

esc